Canvi Conceptual
Amb l’estudi d’aquesta matèria, s’ha produït en mi un verdader canvi conceptual. Aquest canvi s’ha donat en alguns aspectes com una revisió, una ampliació d’aquells conceptes que ja posseïa, i en d’altres ha estat una veritable reestructuració.
Per dur a terme aquest aprenentatge significatiu he comptat amb la valuosa utilització de les TIC, amb la ajuda constant del professor i dels companys, així com dels materials que ens han proporcionat. A destacar, el programa cmaps i el debat CTS amb les normes d’argumentació i la constant interacció dels estudiants i professor.
Ø Actiu: com a estudiant, m’he compromès amb el procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació. Sóc responsable del resultat del meu procés d’aprenentatge.
Ø Constructiu: he hagut d’adaptar noves idees als meus coneixements previs, per tant s’ha donat un equilibrament per dotar de significat i reconciliar les discrepàncies amb les idees anteriors.
Ø Col·laboratiu: els estudiants d’aquesta matèria hem estat treballant en una comunitat d’aprenentatge i construcció de coneixement, hem aprofitat les habilitats de la resta de companys de l’aula, aportant suport social i modelant i observant les contribucions de cadascun dels membres de la comunitat aula.
Ø Intencional: evidentment he intentat, i estic intentant aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
Ø Conversacional: he après en el procés social, dialògic, beneficiant-me del fet de pertànyer a una comunitat en què es construeix el coneixement.
Ø Contextualitzat: les activitats d’aprenentatge realitzades han estat situades en tasques significatives del món real mitjançant un entorn d’aprenentatge basat en algun cas o problema. Ens hem basat en articles, experiències personals, seguint fils concrets en el debat,...
Ø Reflexiu: he articulat el què he après i he reflexionat sobre els processos i decisions implicats en aquests ( graelles d’avaluació,...).
Avaluació inicial (revisada)
Anem a veure quin ha estat el meu canvi conceptual des de l’avaluació inicial fins ara pel què fa a les qüestions que se’ns van plantejar:
Encara que es demanava una valoració global, m’ha semblat adequat i gràfic revisar i puntuar cada una de les preguntes de nou. Em sembla més explícit.
TE2) L’objecte fonamental de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents: ___6_> 8_
Si abans ja creia que era bàsic que els docents coneguessin un ampli ventall de tècniques per poder dur a terme amb eficàcia la seva tasca, ara crec que és molt important, doncs aquesta colla de tècniques, posades a l’abast dels alumnes , faran que sigui més fàcil i eficaç la seva pròpia construcció del coneixement, propiciant un canvi conceptual . Tot i així, no és aquest l’únic objectiu que persegueix la Tecnologia Educativa, no és simplement una colla de tècniques, sinó que és una base i un coneixement més profund.
TC1) Els professionals de l’educació han de ser competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del coneixement : ____8__> 0__
Si tenim en compte que el coneixement no es transmet, sinó que es construeix, aquesta afirmació ara ja no és vàlida per a mi. Tants anys parlant de constructivisme i mai ho havia vist clar com ara, en aquesta assignatura en què realment construïm el coneixement dia a dia.
CC2) Aprenc tant dels companys com dels materials i consultors: __7_>__9_
Aquesta qüestió ja la tenia clara, però ara, amb el fet de compartir, contrastar, argumentar, col·laborar, rebatre,...tant els companys com el consultor s’han convertit en una font de permanent reequilibrament que et porten al canvi conceptual.
DT1) El canvi tecnològic determina el canvi social: _____10__> 5_
Ja no crec en un determinisme tecnològic, sinó en un procés de constant influència entre el progrés tecnològic i el progrès social, amb una mútua i constant interrelació.
CC1) Les aules de la UOC són una comunitat d’aprenentatge: __10_= 10__
Continuo creient que és ben bé així.
DT2) La tecnologia és força neutral en relació a prejudicis, valors i actituds: ___8_> 5_
No hi ha res que sigui neutral, doncs tot respon a una situació concreta, tot està en un determinat context i no li podem suposar tanta neutralitat.
DU2) Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc benefici personal: _3__> 1__
Evidentment el canvi conceptual s’ha donat en mi degut al debat que hem dut a terme. En les diverses assignatures que he anat cursant a la UOC, sovint hi ha debats, però mai havia participat amb un debat seguint el procés d’argumentació, que ara trobo fonamental. Tampoc amb tanta cura i contextualització dels diferents fils. En aquest debat si que hi ha hagut benefici personal, a més de canvi conceptual d’allò que entenem que ha de ser un debat.
TE1) La Tecnologia Educativa ha d’assegurar un bon domini de les TIC: _8__> 10____
Crec que és un dels objectius de la Tecnologia Educativa, ja que ens dóna les eines per poder aconseguir aprenentatge significatiu.
DU1) Els debats a la UOC poden millorar moltíssim: ___5_= 5__
Alguns si i d’altres no. En general sempre n’he tret profit. El d’aquesta assignatura és el que ha estat més ben plantejat de tots els que he participat, i encaminat a portar als alumnes a un canvi conceptual real.
TC2) Les TIC són necessàries per transmetre els continguts als alumnes: __7_> 0_____
Si el coneixement no es transmet sinó que es construeix, hauríem de dir que les TIC són necessàries per construir el coneixement, amb aquesta afirmació si que hi estaria plenament d’acord.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada